Podstawowym wymiarem wartości regionu i postawy regionalnej jest wspólnota.
Każdy człowiek musi mieć poczucie tzw. "zakorzenienia" . W dzisiejszym świecie można zauważyć duż przypadków zagubienia człowieka we współczesnej, rozwiniętej cywilizacji. Aby tego uniknąć musi być już od najmłodszych lat rozbudzany proces "zakorzeniania" . Każda osoba uczestniczy w kilku wspólnotach, tzn. w wspólnocie rodzinnej, lokalnej, małej Ojczyźnie, regionie, narodzie, aż po wspólnotę światową. Dla młodego pokolenia, począwszy od najmłodszych lat szkolnych, najważniejsze jest poznanie rodzinnej miejscowości i jej okolic.
Dziecko w młodszym wieku szkolnym wiele spraw nie jest jeszcze w stanie zrozumieć, ale może je przeżyć. Pierwsze dziecięce przeżycia są najbardziej trwałe i pozostają na całe życie. Problem dotyczący miejsca zamieszkania, najbliższej okolicy jest istotny już w 7 roku życia. Program "edukacja regionalna" stwarza możliwość poznania przez uczniów własnego dziedzictwa kultury, podniesienia poziomu edukacji kulturalnej, budzenia szacunku wobec tradycji, przygotowania do twórczego uczestnictwa w życiu kulturalnym i kształtowanie postawy otwartości wobec świata.
Najważniejsze cele mojego programu to: 1. Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu 2. Rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej 3. Budzenie poczucia przynależności do społeczności lokalnej 4. Kształtowanie potrzeby ochrony środowiska naturalnego 5. Rozwijanie zachowań prospołecznych umożliwiających współpracę w grupie
Po zrealizowaniu tego programu uczeń powinien zdobyć podstawowe umiejętności dotyczące - wzmacniania więzi emocjonalnej z rodziną, rozwijania uczucia miłości, przywiązania i szacunku do rodziców, osób najbliższych i rodzinnego domu - kształtowania uczucia przywiązania i szacunku do dziadków - budzenia przywiąznia do rodzinnej miejscowości i jej krajobrazu - zachęcania do samodzielności, posłuszeństwa i pomagania w gospodarstwie domowym - kształtowania szacunku do przyrody - kształtowania opiekuńczego stosunku do zwierząt i roślin - przestrzegania zwyczajów zgodnego współżycia - kulturalnego zwracania się do siebie - rozumienia wartości koleżeństwa, dobroci, umiejętności panowania nad sobą
Zadaniem nauczyciela i szkoły jest uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki.
Realizacja zagadnień poprzez program autorski ma za zadanie pogłębić i usystematyzować wiedzę uczniów o najbliższym środowisku.
(...)
mgr Anna Chojnacka Szkoła Podstawowa nr 4 w Gryficach |